אני אנחנו והם – הרהורים של יום כיפור,הורים של בר מצוה

השנה בניגוד לכל השנים של חיי (חוץ משנה אחת כשהייתי בכיתה ח) צמתי ביום כיפור. זו היתה החלטה ספונטנית תוך כדי ארוחה מפסקת אצל משפחת הראל כדי לתת ליובלי בן המצוה  להרגיש קרבה למקורות. ובעצם היה בהחלטה הזו עוד רובד שנוכח כאן בניכר ולא נמצא בארץ. מהי היהדות שלי או המסורת שלי או המקורות שלי ביחס לכל האנשים האחרים שיש מסביבנו.

אנחנו פוגשים כאן יותר ויותר סוגים  של יהודים. ראשית היינו קרובים לישראלים שהגרו לכאן, יש מהם שמבחינתם אין שינוי והם מרגישים חיבור לישראל ולא לצד הדתי (חס מלהזכיר)הצופים הישראלים הם חלק מהחיבור לזה.  יש את אלה שמרגישים שלקשר הישראלי אין ממשות כאן והם כן נותנים לילדים שלהם תוספת של דת במסגרת חברות בבית כנסת ובי"ס של יום ראשון שבו לומדים קצת על המסורת והדת וקצת לקרוא תפילות (לא ממש להבין) רוב הילדים שונאים את זה, להורים יש דילמה מה מכל הדברים לכבד ומה לא, כיפור, כשר, סוכה?

עכשיו אנחנו לאט נחשפים ליותר יהודים שנולדו כאן. חלקם דתיים ממש כמו הדוד של רונן. חלקם נולדו לבתים דתיים ששומרים כשר וחברים בבי"כ וממשיכים לשלוח את הילדים שלהם לאותן מסגרות שהם מכירים מילדותם ויש את אלה בעיקר אלה שהתחתנו עם בני זוג שאינם יהודים שהילדים שלהם כבר ללא קשר ליהדות חוץ מזה שהם יודעים שאבא או אמא יהודים.. אז איפה אנחנו בכל הבלגן הזה?

החיים מסביבנו אין בהם שום תזכורת ליהדות חוץ מיום אחד ללא בי"ס בראש השנה ואחד ביום כיפור. (גם זה אצלנו בניו ג'רסי ואנחנו בהחלט אומרים על זה תודה) עכשיו נוספה שנת הבר מצוה של יובל,אז איך מחברים? אני חייבת להתוודות שאני ממש בורה לחלוטין במה דברים אמורים, בקיבוץ היתה לנו שנת בר מצוה, בה היו לנו משימות בר מצוה, הן היו קשורות לחינוך לעצמאות ואחריות אבל אף אחת מהן לא היתה קשורה לדת או יהדות אפילו לא דיברו איתנו (או שאני לא זוכרת) מה זה אומר בר מצוה מבחינה דתית יהודית. אף בן לא עלה לתורה בנוכחות ילדים אחרים מהכיתה (לפי זכרוני רק אחד עלה לתורה ולא דיבר על זה הוא רק הלך עם כיפה כמה זמן אח"כ) עכשיו יש לי בן בר מצוה ואין לי מושג מה עושים עם זה. רונן מחובר יותר עם הרקע הדתי מאד שיש לו במשפחה, קצת קשה לו להבין שלי אין מושג ירוק בדברים. אז אנחנו מנסים לגשר בין הצפיה של רונן איך דברים צריכים להתנהל, הבורות שלי וההתכוונות והרצון של יובל. מכל חברינו יש משפחה אחת שחגגה לבן שלה (שנולד כאן)בר מצוה בקיץ הם עשו את רוב הדברים בישראל אבל גם נתנו לנו קצת רקע במה דברים אמורים כשאומרים בר מצוה באיזורינו (השקעה כספית גבוהה הרשמה לעליה לתורה שנה מראש עם חברות בבי"כ 2500$, חליפה גם כשהולכים לבר מצוה של אחרים וכו,) מזל שליובל אין חברים קרובים שמזמינים אותו לבר מצוה. אבל גם היה ברור לנו שאנחנו לא יכולים וגם לא רוצים לעשות את זה כך. רונן לוקח על עצמו כמעט את כל האירגונים (נראה לי שהוא לא ממש סומך עלי שאני אדע לענות על הצפיות) מצא את בית הכנסת ששמח כשאנחנו מגיעים והרב צעיר ונחמד וזוכר איך קוראים ליובל לאבא שלו וכנראה גם לאמא שלו.(אשתו של הרב זוכרת!). ושיובל מרגיש נוח ללמוד איתו לקראת היותו בר מצוה.(אחרי שיחה ארוכה שבה תארתי ליובל את משימות בר המצוה שעשינו הוא הודיע לי שהוא בכלל לא היה אוהב את זה ושהוא שמח בדרך שלו).

אנחנו מוצאים את עצמנו בתוך תהליך של איך אנחנו עכשיו מחברים את יובל ואותנו למקורות שלנו בלי שהכל נוכח באוירה מסביב וכמובן בלי העמדת פנים של אמונה שלא קיימת.זה תהליך שישנו מהרגע שהגענו, וממשיך ומשתנה כל הזמן, בהתחלה הכרנו רק ישראלים אז יחסית זה היה יותר ברור, עכשיו יש לנו גם חברים( בערך) אמריקאים. בר המצוה של יובל והמפגשים עם רב ובית כנסת מחדדים אותו: איך מצליחים לחגוג את החגים או לציין אותם? ואת השבת? כמה זה באמת חשוב לנו?כמה אנחנו משתפים חברים שאינם יהודים? (בשבילם ארוחת יום שישי זה משהו מוזר לחלוטין, גם אוכלים ארוחה מכובדת, גם מאוחר בערב, גם סתם באמצא השבוע – מבחינתם זה כמו יום חמישי בארץ) האם זה חשוב לנו לשתף? כמה אני גם יהודי חוץ מזה שאני בן אדם? ומה זה בכלל להיות יהודי מבחינתי?

בעקבות זאת מצאנו את עצמנו צמים ביום כיפור (בעינויו של רונן שבישל בערך כל היום כי היה לו משעמם) ומקנחים בבית הכנסת "שלנו" עם תפילת נעילה של יום כיפור (חצי בעברית חצי באנגלית) תקיעת שופר, שירת דוד מלך ישראל  ושבירת הצום עם כיבוד שהוגש במקום.אני לא מרגישה שייכת גם הבנים לא, רונן יותר מכיר, אבל כמו שרונן מזכיר: "חשוב לדעת מאין באת". אנחנו עוד עובדים על זה….

אין לנו סוכה ויורד גשם, ננסה לקבוע אצל שלומית בעלת הסוכה כשיתבהר…

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

